به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ما باید در نقالی، اسطورهها را به اسوهها تبدیل کنیم گفت: هر کدام از داستانهای حماسی و اسطورهای در نقالی به راحتی میتواند تبدیل به اسوههای امروزی شود.
وی بیان کرد: نقالی و پردهخوانی به عنوان یک هنر اصیل ایرانی در بین ایرانیان شناخته شده و کهنترین شکل بازگویی افسانهها در ایران است که از مدتها پیش نقش مهمی در جامعه داشته، هرچند مدت زمانی است که این هنر به دلایل مختلف و بر اثر غفلت گاهی به فراموشی سپرده میشود.
زارعی با بیان اینکه شاهنامه را حکیم فردوسی علیرغم اینکه برای گذشتگان سروده بلکه برای امروز و آیندگان نیز به یادگار گذاشته است چرا که نقالی و پردهخوانی امروز از دل شاهنامه بیرون کشیده شده و شاهنامه نباید رها شود.
وی تاکید کرد: از اسطورههایی همچون سیاوش میتوانیم به شهید حججی برسیم و اینگونه هنر نقالی و پردهخوانی را از حماسی به معاصر تبدیل کنیم.
زارعی با اشاره به تعاریفی از هنر نقالی و پردهخوانی تصریح کرد: پردهخوانی با وجود شباهتهای فراوان با نقالی تفاوتهای عمدهای هم با آن دارد. برای مثال پردهخوانی یک مراسم مذهبی است و هدف پردهخوان و مردمی که تماشاچی اجرای او هستند، دریافت ثواب و کسب رضایت الهی است و با وجود قدرت سرگرمکنندگی که دارد مانند نقالی برای سرگرمی صرف به کار نمیرود.
وی ادامه داد: پردهخوانی در اصل یک اجرای نمایشی بوده است که اغلب در ایام سوگواری یا ایامی از روزهای هفته که مردم به امور دینی میپرداختند، در زیارتگاهها، قبور متبرکه و امامزادهها توسط پردهخوان به اجرا درمیآمده و مردم را برای یک مراسم مذهبی به دور خود جمع میکرده است.
افزایش پردههای خوانش باشگاه نقالان از ۱۰ پرده به ۲۱ پرده
اکرم صدیقی؛رئیس حوزه هنری خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست بیان کرد: باشگاه نقالان سوره در خراسان شمالی از سال ۱۴۰۱ آغاز و تا به امروز ادامه دارد و ما همچنان پیگیر نونهالان و نوجوانان در امر آموزش هستیم.
صدیقی افزود: هماکنون باشگاه نقالان سوره حدود ۱۲۰ عضو علاقمند به پردهخوانی و نقالی دارد که از گذشته تاکنون تعداد پردهها از ۱۰ تا به ۲۱ پرده رسیده است.
وی تاکید کرد: دانشآموزان در مکانهایی مثل مدرسه و مسجد اجراهای خود را در معرض دید میگذاشتند و پای کارآمدن آموزش و پرورش در این برهه از زمان نشانه همکاری این سازمان با حوزه هنری بوده است که به این ترتیب گام مهمی در راستای ترویج هنر اصیل ایرانی پردهخوانی و نقالی برداشته شده است.
آموزش مستمر و ممتد تنها راه موفقیت و استمرار نقالهخوانی
مرشد میرزاعلی نیز همچنین در ادامه این نشست با اشاره به آموزش مستمر و ممتد، نونهالان و نوجوانان در ادامه راه و رها نشدن آنها تاکید کرد و گفت: این استعدادهای ناب و تکرارنشدنی نباید بعد از آموزشهای ابتدایی و حضور در دورههای مختلف به حال خود واگذار شوند و باید همچنان آموزش ببینند.
وی بیان کرد: رسانه دشمن را نباید دستکم بگیریم چرا که براحتی میتوانند این نونهالان و نوجوانان را جذب و از مسیر اصلی خود خارج کنند؛ چرا که نقالی را جریان فرهنگی میدانند که از زمانهای دور در جامعه ایران رواج داشته است و میتواند تاثیر بسزایی در فرهنگ نوجوان ایرانی داشته باشد.
مرشد میرزاعلی با اشاره به خاستگاه نقالی افزود: از مکانهای نقالی میتوان به سر گذرها، میادین، چهارسوهای بازار، سراها و کاروانسراها، صحن مساجد، زیارتگاهها، تکیهها و قهوهخانهها اشاره کرد که قهوهخانهها در گذشته مکانی فرهنگی به شمار میرفتند و مردم برای یادگیری آداب زندگی گذشتگان، اخلاق و منش پهلوانان و جوانمردی آنها به قهوهخانهها میرفتند.
وی خاطرنشان کرد: پایه و اساس نقالی شاهنامهخوانی است و شناخت الفبای نقالی با شاهنامه صورت گرفته است و شاهنامه همچنان پایثابت اجرای نقالان در جاهای مختلف کشور است و باید علاقمندان در این راه همچنان مورد توجه مسئولان قرار بگیرند و آموزشها بصورت علمی و عملی انجام شود تا ریشه را تنومند و بعد بتوانیم شاخ و برگ آن را رشد دهیم.
هویت در نقالی باید ایرانی، اسلامی و انقلابی باشد
مجید عسگری رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن اعلام حمایت و همکاری در برگزاری جشنواره ملی نقالان سوره گفت: در کنار داستان و سینما جدیترین هنری که میتواند ۵ مولفه محتوا، قهرمان، هویت، شورآفرینی و مبارزه را در یک نقطه جمعآوری کند هنر نقالی است.
وی با اشاره به مولفه هویت تاکید کرد: هویت باید ایرانی، اسلامی و انقلابی باشد چرا که این سه ضلع برای هنر نقالی مهم و موثر است و شورآفرینی یک اثر هنری در رغبت مخاطب به تماشای اجرا مهمترین نکته موثر در نقالی است.
وی ضمن تاکید بر امر آموزش نونهالان و نوجوانان در هنر اصیل ایرانی یعنی نقالی و پرده خوانی گفت: جشنواره نقالان نیازمند ۴ موضوع از جمله مهارت به لحاظ فنی، اندیشه که چرا نقالی مهم است، تاریخ نقالی که مورد غفلت قرارگرفته و همچنین محتوا و محصول که از پایه محصول داده شده باشد، است.
نظر شما